Artikel
uit de MUG januari 2009 van Toine Graste.
De Miljonair Fair, de
Bijstandbond en de kunstenaars
De journalist, de fotograaf en de kunstenares staan te
wachten voor de persbalie van de Miljonair Fair in de RAI.
De kunstenares heeft een ludieke actie bedacht, de
journalist wil bezoekers interviewen en de fotograaf wil
mooie plaatjes maken van de glamour en glitter. De dame
achter de balie is druk aan het telefoneren, er komt nog
een dame bij, die na een kort overleg de uitslag bekend
maakt; ‘Nee , ze mogen niet naar binnen. Het publiek wil
een gezellige middag hebben en acties en vervelende vragen
doen daar afbreuk aan.’ De fotograaf briest dat hij dit in
tien jaar als fotojournalist nog nooit heeft meegemaakt.
‘Paparazzi mogen wel naar binnen en serieuze journalisten
niet’. De kunstenares besluit haar actie buiten uit te
voeren en de journalist vindt de weigering ook wel een
verhaal waard.
De Miljonair Fair is een omstreden evenement. Dit is al de
zevende aflevering. ‘De RAI wordt omgetoverd tot een
shopping paradijs voor de ware levensgenieter’ staat in de
speciale Miljonair Fairkrant met Pamela Anderson op de
cover. Als je de krant doorbladert blijkt het een nogal
banale toestand te zijn. Maar aan belangstelling is geen
gebrek. Iedereen kan voor 35 euro een toegangskaartje kopen
en de bezoekers kunnen zich vergapen aan luxe bolides en
sportauto’s, designmeubelen, juwelen, horloges, kunst,
antiek. Er zijn informatiestands over vastgoed- en andere
investeringsprojecten en dat alles in een sfeer van
‘wellness’. Een Efteling voor volwassenen en niet veel
duurder. Het volk stroomt toe.
Zo’n Miljonairfair werkt natuurlijk als een rode lap op
alle antikapitalisten, antiglobalisten en anarchisten. Die
hebben al van zich laten horen. Vandaag is het de beurt aan
de kunstenaars. Diane Elshout en Noud Verhave werken nauw
samen met de Bijstandbond in het project ‘De mobiele
picknicktafel’. Kunst en theater worden ingezet ten behoeve
van de dialoog rondom het thema armoede, zo omschrijven ze
hun project. Daarvoor hebben ze een picknicktafel op wielen
gemaakt, waar Iedereen aan kan aanschuiven. De Miljonair
Fair is een uitgelezen kans om de dialoog over armoede aan
te gaan. Begin dit jaar is de mobiele picknicktafel
vervangen door een oude stadsbus,die is omgetoverd tot een
kunstwerk op zichzelf, de ‘chillmobiel’. De busbanken zijn
vervangen door een lekkere hangbank. De buitenkant is
versierd door een stel jongeren met graffiti en rapteksten.
De wielen zijn goud gespoten en Noud Verhave heeft er de
contouren van jongeren in karakteristieke poses op
aangebracht. De bedoeling was de chillmobiel bij de
Miljonairfair te stationeren. Helaas is de startmotor
kapot. Het enige mobiele vandaag is een fel oranje koffer,
die uitgeklapt een picknicktafeltje en bankje vormt.
Elshout en Verhave hebben kartonnen tegels vervaardigd met
tegeltjeswijsheden en vragen als ‘Wie is het kind van de
rekening?’, ‘In welke crisis verkeert U?,’ en ‘was het een
rijke dag vandaag?’ Die moeten meegedragen worden in de
actie van vandaag, de ‘flashmob’. Dat is een actievorm die
voor het eerst in 2003 werd uitgevoerd in het Grand Central
Station in New York. Tweehonderd mensen liepen het station
in en bleven op een signaal vijf minuten doodstil staan om
daarna gewoon weer verder te lopen, de passanten in
verwarring achterlatend. De flashmob is sindsdien overal in
de wereld herhaald in allerlei vormen, soms alleen maar
voor de lol maar later steeds vaker om te protesteren. Dit
wordt een kritische flashmob. De Bijstandbond heeft een
oproep gedaan en een man of twintig is naar het
verzamelpunt onder de grote reclamezuil bij de RAI gekomen.
Noud Verhave doet een briefing. ‘We lopen tot aan de rode
loper en als ik fluit blijven we vijf minuten stokstijf
staan. Blijf rustig en veroorzaak geen irritatie’. Ieder
heeft zijn kartonnen tegel met tekst gekregen en dan gaat
het beginnen. Piet van de Lende van de Bijstandsbond gaat
voorop, ‘aanvalluh’. Dan ineens doemt voor de ingang een
kordon op van mannen in pak geflankeerd door twee mannen
met woest blaffende honden. De groep houdt de pas in en net
als ze zowat stil staan klinkt het fluitsignaal. ‘Moeilijk
om stil te staan als je al stilstaat’, vindt iemand maar
toch neemt iedereen een pose aan en houdt de tegel omhoog.
Vijf minuten lukt niet want een driftig mannetje met een
witte baseballcap begint wat te sjorren aan de
actievoerders die net zo stil mogelijk proberen te staan.
Een frêle dame in mantelpak begint tegen Piet van der Lende
aan te duwen. Het duurt even voor hij het in de gaten
krijgt. Het mannetje met de pet wordt steeds vervelender.
Er klinkt wat geschreeuw. Gelukkig komt er een politieauto
aansjezen, een stevige agent stapt uit en in een paar
minuten heeft hij de rust doen weerkeren. ‘Leuke actie,
mensen maar willen jullie asjeblief een beetje verderop
gaan staan’. Even later wordt de flashmob herhaald achter
de hekken. De bezoekers van de Miljonair fair lopen
ondertussen zuchtend en mopperend langs het actiegebeuren.
‘Och actievoerders’, zeggen twee dames en schudden meewarig
het hoofd. ‘Van die lui mag je straks helemaal niks meer’,
vindt een voorbijganger. ‘Hou d’r mee op, jongens, het
haalt toch niks uit’, roept een ander. Maar het merendeel
loopt gewoon door de hele actie straal negerend.
Als alles uitvoerig is gefilmd keren de activisten terug
naar de reclamezuil. De picknicktafel wordt opengeklapt, er
is thee uit de thermoskan en er zijn koekjes. Was het een
geslaagde actie? ‘We zijn op de goede weg’, vindt Piet van
der Lende. ‘Dat merk je aan de agressie van hun kant’.
Heeft het wat teweeg gebracht bij de bezoekers van de
Miljonair Fair? ‘Niet direct’, meent Noud Verhave, ‘maar we
hebben wel mooi materiaal voor de volgende stap’. ‘Tsja’,
zegt een sympathisant, ‘je kunt natuurlijk ook niks doen en
toekijken hoe Nederland verloedert’.